Flyforsinkelse

Forsinket eller aflyst fly?

✔ Få op til 4.500 kr. i erstatning pr. passager
✔ Gælder for aflysninger eller forsinkelser på over 2 timer

  

Så enkelt og nemt er det

  1. Opret en sag
    Klik på ”Søg om erstatning her” knappen og opret en sag eller bliv ringet op.
  2. Lad andre tage kampen for dig
    Din sag om erstatning hos flyselskaberne bliver sat i gang så du ikke skal bruge tid og energi på det.
  3.  Få erstatningen udbetalt
    Du får pengene udbetalt pengene, hvor der modregnes gebyr på 30% af din flyerstatningen – kun, når sagen vindes!

Hvem samarbejder jeg med?

Dansk udbyder
Jeg har valgt at samarbejde med Dansk rejsehjælp, da de vinder hele 95% af deres sager om flyforsinkelse og flyerstatning.

Du betaler kun, hvis du vinder sagen
De har en meget fair forretningsmodel – no cure = no pay

Det betyder, at du ikke har nogen risiko ved at søge om erstatning.

De tager 30% af det de hiver hjem hvis de vinder sagen.

Kender du dine rettigheder ved flyforsinkelse?

Hvis du har fløjet før, så har du sikkert prøvet at komme ud til lufthavnen for at finde ud af at flyet er forsinket.
 
Det er aldrig en sjov oplevelse af sidde i en lufthavn i flere timer i uvished, og bare vente på at kunne komme videre.  Hvis du skulle komme i den uheldige situation at dit fly er blevet forsinket eller aflyst er det godt at kende dine rettigheder og hvad du har krav på. 
 
Fx. er du berettiget til at få erstatning i op til 2 år efter at dit fly har været forsinket.
 

Hvad har du krav på af kompensation?

Din kompensation afhænger af hvor lang tid dit fly har været forsinket. Det er følgende faste satser der plejer at gøre sig gældende ved flyforsinkelser.

Du har ret til at kræve kompensation hvis dit fly er forsinket inden for europa i:

  • To timer eller mere for flyvninger under 1.500 kilometer. Kompensationenudgør 250 euro, svarende til cirka kr. 1.900,-
  • Tre timer eller mere på flyvninger over 1.500 kilometer i EU, her udgør kompensationen 400 euro, svarende til cirka 3.000 kr.
  • Fire timer eller mere for flyvninger til eller fra EU på mere end 3.500 kilometer, hvor kompensationen ligger på 600 euro, svarende til cirka 4.500 kr.

Hvor lang tid skal man vente på kompensation?

Det er meget forskelligt fra selskab til selskab – Det kan tage alt fra en måned til et år at få erstatning alt efter hvilket selskab du har fløjet med. Det skal du blot være opmærksom på når du ansøger om erstatning så du ikke regner med at pengene står på din konto inden for 24 timer. 

Flyselskaberne gør alt hvad de kan for at trække det i langdrag i håb om at man vælger at droppe sin erstatning eller glemmer det. Men det behøver du ikke tænke på da du har fået hjælp udefra og ikke skal bruge energi på at skrive/ringe med dem for at få erstatningen. 

Her er en oversigt over de hurtigste og mest langsomme til at udbetale erstatning:

De hurtigste 

AirBaltic 
Austrian Airlines 
Lufthansa
American airline

De langsomme 

Ryanair
SATA International
TAP Portugal
EasyJet

Du får ingen erstatning ved usædvanlige hændelser

Ved flyforsinkelser skal man altid kigge på årsagen bag forsinkelsen. Kort sagt, når der er tale om usædvanlige hændelser har du desværre ikke krav på kompensation. Det kan fx. være dårligt vejr, naturkatastrofer, terror, politiarbejde. Derudover så er ulovlig varslede strejker heller ikke noget man kan få kompensation for. 

Hvornår kan du som kunde gør krav på kompensation?

Helt basalt så handler din kompensation basalt af to faktorer:
1. Hvor meget dit fly er forsinket
2. Hvor meget det er forsinket

Takket være EU-reglerne  kan du være berettiget til kompensation. Satsen er mellem 250 euro –  600 euro.

Husk at kompensation kun gør sig gældende når du flyver inden for europa. Rejser du derimod helt uden for EU, er du desværre ikke omfattet af reglerne, og derfor har desværre ikke mulighed for at få kompensation.

Derfor skal du have hjælp…

Dansk Rejsehjælp er et godt valg. For det første skal du ikke betale for at de tager sagen for dig, for det andet slipper du for alt arbejdet. 
 
I det tilfælde du skulle vinde sagen (som de gør i 95% af de sager de tager) betaler du kun en del af din kompensation (30%) som hjælp. – Skulle det ske at de ikke vinder sagen betaler du ingenting. 
 
For nogle kan det lyde meget at betale 30%, men ofte så får man aldrig selv søgt om erstatning, og derved får man 0% i kompensation i stedet for 70% som man kunne have fået hvis man havde bedt om hjælp. 
 
Du får dansk kundeservice hele vejen igennem så du ikke skal bruge timer og energi på at ringe og skrive til flyselskaber som i de fleste tilfælde kun har support på “dårlig” engelsk eller lokalt sprog.
 
Så groft set skal du ikke gøre noget så snart du har søgt om erstatning, så skal du bare vente på at sagen bliver kørt for dig og de gør alt arbejdet. 

Kan jeg ansøge om kompensation ved charterrejser? 

Desværre ikke, der er andre regler for erstatning når du har købt en charterrejse ved et rejsebureau, hvor man køber en såkaldt “pakkerejse”. Din rejseudbyder kan i nogle tilfælde gøres ansvarlig hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket. 

Hvornår kan jeg så få erstatning for pakkerejser?

Din rejse kan defineres som en charter- eller pakkerejse, hvis rejselængden er mere end 24 timer. Og du har købt rejsen samlet hvor fly og hotel indgår. 

Rejsebureauet er er ansvarlige for at give dig besked hvis din rejse skulle blive aflyst, samt hvilke rettigheder du har. Ofte så vil rejsebureauerne tilbyde dig en tilsvarende rejse, I nogle tilfælde kan du komme ud for at rejsen de tilbyder er dyrere og de derfor vil kræve ekstra betaling. – Her vil du altid kunne sige nej og få den fulde betaling retur.

Hvis din pakkerejse skulle blive aflyst mens i rejser, så har du mulighed for at “annullere rejsen” og få hele rejsens prisen refunderet. Derudover, skal rejseselskabet også betale for en flybillet tilbage til der hvor du rejste fra.

Der gælder dog en række til undtagelser til ovenstående, som jeg anbefaler at du læser nærmere om hos Pakkerejseankenævnet.

Andre oplysninger som er gode og kende ved fly forsinkelser

Flyforsinkelse – hvad kan du kræve i erstatning?

Når dit fly er forsinket har du også krav på andre ting en en økonomisk kompensation når du kommer hjem. Fx. har du krav på mad og drikke mens du venter i lufthavnen. Her vil du normalt få en voucher som kan bruges i lufthavnens spisesteder/kiosk, andre steder vil komme med sandwich og vand. 

Skulle du blive ombooket til en afgang dagen efter har du krav på indkvartering på et hotel, samt transport frem og tilbage. Og ikke at glemme har du også krav på telefonopkald så du behøver ikke bruge din egen telefon. – Desværre har mange flyselskaber en tendens til at “glemme” overstående, derfor er det vigtigt at du gemmer dine kvitteringer så du kan få refusion når du kommer hjem. 

Kan jeg ikke klage selv og få kompensation uden hjælp?

Jo selvfølgelig kan du det. Hvis du har mod på at køre processen selv kan du starte med at tage direkte kontakt til det flyselskab du har fløjet med og klage. Ofte har selskaberne en proces man skal følge. Nogle vil have man sender en mail, andre vil have at man skal udfylde en formular. 

Det kan være tidskrævende, og der er mange som giver op i den langsommelige proces, samt at de skal rykke flyselskaberne for svar. 

EU-regler og kompensation

EU-forordning 261/2004, Gør at du som forbruger har mulighed for at ansøge kompensation hvis dit fly er forsinket. 

Alle flyselskaber fra EU medlemslandene skal overholde EC-261. Sagen er den at flyselskaberne op mod 80 % af sager skal betale kompensation til deres flypassagerer, men i realiteten betaler de kun i cirka 50% af sagerne.

Der er også mange som tror de skal have en speciel rejseforsikring for at få erstatning, men det er ikke rigtigt. Ens forsikring er underordnet ift. flyforsinkelser. 

Få professionel hjælp

Der er en del række virksomheder der kun arbejder med at hjælpe forbrugere med at få erstatning fra forsinkede fly. Det er klart min anbefaling at man bruger et af disse så man ikke selv skal sætte sig ind i regler og love. 

Der findes forskellige professionelle udbydere, heriblandt danskrejsehjaelp.dk. Her får du profesionel hjælp fra start til slut, af en virksomhed der ikke laver andet. De har helt styr på alle regler, smuthuller og ved præcis hvem man skal have fat i hos de forskellige flyselskaber. 

Du skal dog af med en mindre del (30%) hvis de køre sagen for dig. Men igen, som fordel slipper du 100% for at gøre noget selv når først du har søgt erstatning. 

Bemærk venligst, at nogle af linkene ovenfor kan være betalte links, og uden yderligere omkostninger for dig. Nogle links optjener jeg en kommission, hvis du foretager et køb. Jeg anbefaler kun produkter og virksomheder, jeg selv bruger, og indtægten går til at holde denne side i gang.